Bij het gebruik van een fietsendrager komt het vaak voor dat de auto aan de achterzijde doorzakt. De mate waarin de auto doorzakt is afhankelijk van een aantal factoren. Allereerst is het belangrijk dat de maximaal toelaatbare kogeldruk niet wordt overschreden. De maximale kogeldruk staat meestal vermeld op de trekhaak. De kogeldruk wordt beïnvloed door het aantal fietsen en het gewicht van de fietsen. Zo zullen elektrische fietsen vaak zorgen dat de maximale kogeldruk wordt overschreden. Bij controle zou u dit een boete op kunnen leveren, en bij een ongeval kan de verzekeraar een claim afwijzen als blijkt dat de overschrijding van de maximale kogeldruk in verband staat met het ongeval.

Overschrijding van de maximale kogeldruk zal ervoor zorgen dat de auto aan de achterzijde doorzakt. Het gevolg hiervan is dat de asdruk aan de voorzijde minder wordt en dit heeft direct invloed op het stuurgedrag van de auto. De auto zal minder direct sturen en mogelijk niet reageren bij een stuurbeweging.

Oplossing:

De oplossing wordt vaak gezien in het monteren van verzwaarde veren of hulpveren. Deze systemen zorgen ervoor dat de auto minder doorzakt en dat de asdruk aan de voorzijde verbetert. Als u de fietsen en fietsendrager verwijdert dan zal de auto stugger zijn en zal de auto aan de achterzijde ca. 2 – 3 cm omhoog gaan. Het comfort is absoluut minder.

Een oplossing die zowel in belaste als in onbelaste toestand zorgt voor een betere wegligging is Sistema-Gopren. Bij belading ondersteuning en minder doorzakken en zonder belading iet stugger en comfort blijft behouden